Informacje


GTAthegame
autor: chaos · data: 10.05.2006
Ten dział to jeden wielki zbiór najważniejszych informacji dotyczących Grand Theft Auto IV.

Zaktualizowano: 16 marca 2008

1. Grand Theft Auto IV, czyli ogólnikowo
· Grę zaczęto produkować na początku 2004 roku.

· Nad grą pracują trzy studia Rockstar (Edynburg, San Diego i Nowy Jork).

· 9 maja 2006: pierwsza oficjalna wzmianka o grze.

· 30 marca 2007: pierwszy trailer „Things will be Different”.

· 10 kwietnia 2007: pierwsze informacje.

· 28 czerwca 2007: drugi trailer „Looking for the Special Someone”.

· lipiec 2007: drugie demko dla przedstawicieli mediów.

· 2 sierpnia 2007: data premiery gry została przesunięta.

· 16 października 2007: w tym dniu GTA IV miało mieć swoją premierę. Premiera została przesunięta na rok 2008, a nowych informacji brak. Cisza.

· 28 listopada 2007: ujawnienie box-artu.

· 6 grudnia 2007: trzeci trailer GTA IV „Move up, ladies!”.

· 23 stycznia 2008: trzecie demo gry dla przedstawicieli mediów, wysyp nowych informacji – premiera gry w kwietniu.

· 29 kwietnia 2008: światowa premiera GTA IV

2. Gameplay, czyli Start Game
· Godzina w grze odpowiada 2 minutom w rzeczywistości.

· Nie ma ekranu ładowania gry pomiędzy różnymi lokacjami. Gra doczytuje nowy obszar 'w locie', jednak dłużej wczytuje się na początku.

· Kamera jest bardziej funkcjonalna, a gracz może obracać ją pod dowolnym kątem.

· Kupowanie posiadłości, znane z Vice City i San Andreas, nie pojawia się w grze.

· HUD pokazuje miejsce, w którym aktualnie znajduje się Niko oraz broń, jaką aktualnie trzyma.

· HUD informuje gracza o wszystkim. O tym, czy jesteś pijany, lub czy możesz umówić się z napotkaną osobą.

· Gdy zapomnisz, co masz zrobić, możesz wejść do menu i skorzystać ze znanej opcji BRIEF.

· Wciąż można napotkać wiele Easter Eggów.

· W radiu można usłyszeć zarówno starsze rockowe kawałki, rap ze Wschodniego Wybrzeża, jazz, reggae, oraz muzykę z Europy Wschodniej.

3. Gracz, czyli główny bohater
· Głównym bohaterem jest Niko Bellic.

· Będzie mógł wspinać się, np. po słupach telefonicznych, drabinach aby obejrzeć miasto z góry,

· Ma ponad 30 lat i nie może pracować nad swoją kondycją fizyczną.

· Może wspinać się po schodach pożarowych oraz spotykać się z ludźmi w wysoko położonych biurach, w wieżowcach. Jeśli coś mu się nie spodoba, będzie mógł zrzucać stamtąd ludzi.

· Posiada telefon komórkowy i konto w banku.

· Ma wpływ na swoją wagę.

· Może wychylać się zza rogów, zupełnie jak w Splinter Cell lub Syphon Filter.

· Może przylgnąć do ściany i wysunąć broń jak w Metal Gear Solid lub Gangs of London.

· Jak się tylko postara, może znaleźć sobie dziewczynę.

· Jest zamieszany w handel ludźmi.

· Wygląd głównego bohatera pozostawia wiele do życzenia, jest zaniedbany, zarośnięty, a jego ubranie to najtańszy sportowy dres. Może się jednak przebierać.

· Umie pływać, ale nie nurkować.

· Niko porusza się w Liberty na trzy sposoby: spacerkiem, joggingiem lub biegiem.

· Przechodnie zapamiętują ciebie i każdy twój wyczyn. Na przykład gdy zapamiętają jak terroryzowałeś miasto, to potem będą przed tobą uciekać.

· Ochrona przed ostrzałem zależy przede wszystkim od tego za osłoną z jakiego materiału się ukryjesz.

· Strzelanie z samochodu nie jest ograniczone do wystawiania ręki z bronią przez okno. Teraz Niko może wychylić się za nie - wystarczy wcześniej stłuc szybę, albo strzelić w nią podczas jazdy.

· Gdy masz kogoś na celowniku, jego energia pokazywana jest w okrągłych odcinkach.

· Gracz może kupować różne ubrania dla Niko.

· Przyduś "X" (na Xboxie "A") by poruszać się szybciej.

· Gracz może zepchnąć dowolną osobę z drogi, wciskając przycisk B na swoim padzie z X360. Tym sposobem może zrobić sobie przejście w tłumie.

· Prowadzenie pijanego Niko sprawia wiele kłopotów.

· Po naciśnięciu klawisza skoku Niko może się także wspinać lub uskakiwać.

· Używając przycisków R1/RB (PS/Xbox) możemy wybić szybę w samochodzie.

4. Grafika i animacje, czyli o jakie to piękne
· W grze zastosowano silnik RAGE (Rockstar Advanced Graphics Engine), oraz Euphoria. Euphoria to silnik stworzony przez grupę NaturalMotion, który odpowiada za animację w grach - zarówno ludzkiego ciała, jak i jego układu nerwowego. Umożliwia reakcję postaci na wszystko co dzieje się wokół niej - kiedy jakiś przechodzień zderzy się z Niko na ulicy, ten odepchnie go barkiem, zmieniając przy tym styl chodzenia. Podobnie sprawa wygląda w sytuacji zderzenia z samochodami - w zależności od szybkości poruszania się pojazdu, Niko może przelecieć przez maskę, czy zostać "spłaszczonym" pod kołami samochodu. Strzelanie również ulegnie kompletnej zmianie w porównaniu do poprzednich części. Od teraz strzał w poszczególne części ciała wywoła odrębne reakcje u postaci. Jeśli strzelisz przeciwnikowi w ramię, ten upuści trzymaną broń i zacznie zwijać się z bólu. Zaliczanie 'headshotów' też nie będzie trudne, o ile wróg cię nie widzi - w przypadku walki twarzą w twarz będzie to bardzo trudne. Oczywiście Euphoria pozwala na wiele więcej - rzucanie ludzi o ściany, meble (które się roztrzaskują na drobne kawałeczki), czy wyrzucanie ich przez okna... Ah, to trzeba zobaczyć w akcji!

· Fizyka została poprawiona, a ruchy postaci są bardziej realistyczne.

· Efekty świetlne, cienie i refleksy również wyglądają bardzo realistycznie.

· Dzięki wykorzystaniu nowego systemu fizyki w grze, gracz wręcz 'poczuje' przejeżdżający obok pojazd oraz będzie mógł usłyszeć radio w nim grające.

· Każda eksplozja wygląda inaczej.

· Gra to setki nowych animacji.

· Animacje postaci zostały fenomenalnie odwzorowane. Wyraz twarzy postaci zawiera w sobie typowy humor R* i można to zauważyć gołym okiem.

· Efekty świetlne i kolory w zależności od pogody zmieniają się, tworząc genialne efekty.

· Niezależnie od tego jak wysoko wzbijemy się helikopterem, sceneria nie zmienia się graficznie, zachowując swój urok.

· Podczas wodnej przejażdżki, efekty dźwiękowe są śliczne; możemy godzinami wsłuchiwać się w uderzenia fal o kadłub naszej łodzi.

5. Liberty City, czyli miasto rozgrywki
· Najważniejszym elementem gry jest miasto samo w sobie, którego wielkość i ilość szczegółów robią wrażenie.

· Nie będzie 4 pór roku, oraz opadów śniegu. Chociaż, gdy jest zimno, to można zobaczyć swój własny i oddech innych w postaci wydobywającej się pary.

· Liberty jest jedynym miastem w grze.

· Budynek nowojorskiego MetLife to w grze GetaLife, Statua Wolności = Statua Szczęścia, zaś DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass) to BOABO (Beneath the Offramp of the Algonquin Bridge Overpass).

· Nazwy dzielnic Nowego Jorku uległy zmianie. Brooklyn to od teraz Broker, Manhattan został przemianowany na Algoquin, Queens to teraz Dukes, Bronx to Bohan, a New Jersey (miasto) to Aldemey.

· Obszar gry jest większy niż San Andreas. Bardziej oddaje klimat wielkich metropolii - nie ma tu miejsca na lasy czy pustynie. Liberty City przyciąga wzrok piękną architekturą czy wieżowcami od bijącymi promienie słoneczne.

· Miasto prezentuje ze sobą wielki poziom realizmu. Autorzy gry świetnie przedstawili różnicę pomiędzy miastem w dzień i w nocy, co charakteryzuje prawdziwy Nowy Jork.

· Podróżując ulicami Liberty City, czuć prawdziwy, wielkomiejski klimat prawdziwego Nowego Jorku.

· Każda ulica w nowym GTA ma swoją nazwę, która jest wyświetlana na ekranie podczas rozgrywki.

· Po chodnikach walają się różne śmieci oraz rozbite butelki.

· Trawa rośnie pomiędzy betonowymi płytami chodnikowymi.

· Liberty City w GTA IV to zupełnie inne miejsce. Z dużą dokładnością odwzorowano dzielnice - wyglądają na pełne życia i bardziej realistyczne w porównaniu do tych z innych tego typu gier.

· Szczegółowość niektórych elementów, jak drzew czy budynków, uległa olbrzymiej poprawie, w stosunku do poprzednich częsci GTA.

· W grze pojawi się Central Park.

· Humor, z którego słynie Rockstar, powraca. Ponownie ujrzymy kilka odniesień do liczby 69, np. 69th Street Diner, jako nazwa jednej z ulic.

· Mały, zielony ludzik w sygnalizacji świetlnej jest wyraźny.

· Liberty Tree to gazeta codzienna wydawana w grze.

· Nie można wchodzić do wszystkich budynków, aczkolwiek większość z nich jest w jakimś stopniu interaktywna.

· Nazwy ulic w grze inspirowane są rzeczywistymi odpowiednikami. Spodziewaj się ulicy Jima Jonesa lub Alei Hubbard.

· Przepłynięcie łodzią 2/3 Manhattanu zajmuje 15 minut, a przejazd samochodem trasą Brooklyn - Central Park pochłania 10 minut.

· Liberty City to lustrzane odbicie brudnego Nowego Jorku, który zatrzymał się gdzieś w przeszłości. W rzeczywistości Big Apple kompletnie się zmodernizowało przez ostatnie dwie dekady i jest obecnie bezpieczną, prosperującą metropolią. W grze z kolei brud i śmieci lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zostały w mieście aż do naszych czasów.
Nowy Jork był wtedy na dnie; zadłużony, skorumpowany i niebezpieczny. I takie jest też Liberty City, do którego przybywa Niko Bellic.

· Nawet, jeśli Liberty City nie ma już nic wspólnego ze swoją wersją z GTA 3, szybko będzie można doznać uczucia Deja-vu. Mosty wiszące z imponującymi, kamiennymi kolumnami chyba już państwo gdzieś widzieli? A tę miejscówkę z wieloma reklamami i neonami? Albo może tę wielką statuę z pochodnią w ręce?

6. Przechodnie, policja i życie w mieście
· W grze pojawią się przechodnie kobiety, z szeregiem przeróżnych zachowań, np. robieniem zakupów.

· Sztuczna inteligencja przechodniów i policjantów jest znacznie lepsza niż w poprzednich częściach serii. Nie będzie można już tak łatwo uciec, gdy masz 5 gwiazdek.

· Przechodnie silniej reagują na zachowania Niko, np. wyciąganie broni na ulicy wywoła panikę. Posiadający telefon ludzie mogą wezwać gliny,

· Nie ma identycznych przechodniów, a ich sposób poruszania będzie bardzo realistyczny - już nigdy więcej nie będą przypominać maszerującej armii zombie.

· Przechodnie mogą korzystać zarówno z telefonów komórkowych jak i budek telefonicznych, np. aby zadzwonić po taksówkę.

· W każdej dzielnicy, przechodnie będą zachowywać się trochę inaczej.

· Oprócz przechodniów na ulicach spotkać można również członków poszczególnych gangów.

· Już nigdy więcej gracz nie będzie mógł czuć się bezpiecznie, 'przypadkowo' przebiegając obok przechodniów.

· Sposób w jaki zachowują się przechodnie jest zdumiewający: na przykład gdy gracz wpadnie na gościa niosącego torby z zakupami to niektóre produkty wysypią się, a facet schyli się i zacznie wkładać je z powrotem do torby. Inna sytuacja, gdy przechodzeń kupił papierosy, a kiedy podpalał jednego z nich, słychać było dźwięk otwierania klapki w zapalniczce.

· Przechodnie mogą spytać się gracza czy ma ogień, kiedy będzie przechodził obok.

· Zachowania policjantów zostaną rozbudowane, będą oni reagować na każdą zbrodnię popełnioną na ulicach Liberty City.

· FBI nazywa się w grze FIB.

· Podczas pościgu radiowozy pokazują się na radarze.

· Gdy policja depcze ci po piętach, możesz zgubić pościg zmieniając wóz i nie zostać przy tym zauważonym. Cwany sposób, by zrobić tych z LCPD w bambuko.

· Policja jest teraz silniejsza dzięki wspaniale poprawionej inteligencji. W żadnym GTA takich policjantów nie widziałeś.

· Można słuchać policyjnego radia, które daje cenne wskazówki o każdym kroku policji.

· Inteligencja mundurowych jest znacznie większa - nie otworzą ognia, dopóki nie popełnisz poważniejszego przestępstwa. Chyba, że zaczniesz uciekać.

· Mafia, Goście z Jamajki, Triada i Irlandczycy to tylko niektóre gangi w grze.

· W zależności od dzielnicy, w której się znajdujemy, ludzie mówią różnymi językami lub z innym akcentem.

· Helikopter policyjny poszukuje nas między uliczkami z pomocą reflektora.

· Życie nocne jest bardzo rozwinięte, Niko będzie mógł zagrać w kręgle, lotki, gra oferuje wiele klubów nocnych jak i pubów, w których będziemy mogli się zmierzyć na ilość wlanego w siebie alkoholu.

· Po raz pierwszy w GTA, po wizycie w szpitalu płacimy $100 - zachowujemy przy tym wszystkie bronie; trafiając jednak do więzienia łapówka jest znacznie większa, a bronie zostają skonfiskowane. Apteczki są dostępne tylko w budynkach.

· Gdy znajdujesz się w radiowozie, możesz wezwać posiłki. Przydatne, gdy znajdujesz się w niebezpiecznej sytuacji.

7. Transport i samochody, czyli tytułowe Grand Theft Auto
· Sterowanie pojazdami jest zmienione w stosunku do poprzednich części.

· Samochód można ukraść na cztery sposoby.

· Kradzież samochodów wymaga użycia siły. Aby wejść do zamkniętych samochodów, Niko wybija szybę i otwiera pojazd od środka. Animacja tej czynności jest rewelacyjna.

· Szyby samochodu można najprościej stłuc łokciem.

· Gracz będzie miał możliwość ustawienia specjalnego trybu kamery do pościgów. Udostępni ona opcje celowania z samochodów w taki sam sposób, jak w "trybie pieszym".

· Fizyka jazdy samochodem jest efektowna. Każde wjechanie w dziurę na drodze trzęsie autem, co eliminuje syndrom "pudełka zapałek na kółkach".

· Powraca znany, sprawdzony sposób na pustą drogę - włączenie syreny radiowozu, ambulansu lub wozu straży pożarnej.

· Pościgi samochodowe są naprawdę klimatyczne i wciągające.

· Zniszczone samochody płoną dłużej, niż w poprzednich odsłonach, jednak nadal wybuchają po pewnym czasie.

· W niektórych misjach gracz dostanie możliwość wspinania się na ciężarówki. Wspinanie się nie jest możliwe w przypadku każdego pojazdu, nie wiadomo też, czy pojawi się poza zadaniami.

· Możesz korzystać z tradycyjnego widoku, oraz z kamery filmowej. Podczas jazdy kamera umiejscowiona jest bardzo blisko za samochodem.

· Będzie możliwość otwierania bagażników w samochodach oraz przechowywania w nich różnych rzeczy - broni, bomb czy ciał. Nie wiadomo, jak ten aspekt zostanie szerzej wykorzystany.

· W samochodach zamontowany będzie GPS, za pomocą, którego gracz będzie miał możliwość ustalania dokładnej trasy, jaką chce przejechać. W co lepszych autach znajdziemy system głosowy, informujący nas, gdzie należy skręcić.

· Helikopterem można wylądować praktycznie na każdym dachu.

· Kiedy Niko wsiada do taksówki pojawia się licznik kasy jaką trzeba zapłacić za przejazd i zwiększa się wraz z przejechanymi kilometrami.

· Podczas jazdy taksówką kamera obraca się wokół pojazdu.

· W Liberty City funkcjonuje sieć autobusowa, ze szczegółowymi rozkładami jazdy.

· Taksówki nie zatrzymują się od razu, kiedy Niko na nie gwizdnie lub machnie ręką. Jeśli bohater usiądzie na tylnym siedzeniu, widok przełączy się na kamerę pierwszoosobową i będzie możliwość rozglądania się po kabinie. Naciśnięcie A spowoduje natychmiastowe przemieszczenie się do wskazanego celu, wklepanie X powoduje przejazd trasy dwa razy szybciej za dwa razy wyższą cenę, zaś wciśnięcie Y oznacza wyjście z taksówki.

· Potwierdzone pojazdy w grze:
- Promy,
- Małe łodzie,
- Samochody,
- Motory (m.in. Sanchez i PCJ)
- Kolejki naziemne,
- Pociągi,
- Helikoptery,
- Kolejki linowe,
- Kolejka Górska (Roller Coaster).

· Na pewno nie będzie samolotów, jetpacka i rowerów.

· Bagażnik samochodu jest bardzo użyteczny - można w nim np. chować broń.

· Po dachowaniu samochody już nie wybuchną.

· Z samochodu możesz wyrzucać także granaty.

· Gdy kogoś przejedziesz możesz ubrudzić sobie szybę jego krwią.

· Spinery (obracające się kółka na felgi do wieśtuningu) znajdą się w grze.

· Możesz poprosić kierowcę taxi o zmianę radiostacji.

· Pojazdom zapewniono nowy model jazdy, który przede wszystkim zwraca większą uwagę na prawa fizyki. Ciężkie samochody realistycznie się przekrzywiają na ostrych zakrętach, amortyzatory podskakują przy upadkach.

· Wybuchy samochodów są bardzo realistycznie.

· Uważaj komu kradniesz samochód. Niektórzy mogą za wszelką cenę odzyskać swoje mienie, łapiąc się zderzaka i jechać w zaparte. Gdy cię dorwą, mogą ci nieźle nakopać do dupy.

· Podczas jednej z kraks na autostradzie Niko wypadł przez przednią szybę, tracąc przy tym sporą część poziomu życia.

· Podczas podróży metrem, czy pociągiem gra nie będzie doczytywała sobie kolenych obszarów miasta.

8. Niko Bandyta, czyli rozrabiamy w mieście
· Walka wręcz wygląda bardziej realistycznie niż w poprzednich częściach serii.

· Wskaźnik poszukiwań nie jest wprost proporcjonalny do tego, co robisz (np. gdy w San Andreas wysadziłeś samochód po kryjomu lub zabiłeś kogoś w ciemnej uliczce pomimo to, że nikt tego nie widział, to i tak dostawałeś "gwiazdeczkę"). Teraz wszystko zależy od świadków zdarzenia.

· Celowanie jest bardziej precyzyjne. Podczas precyzyjnego celowania, kamera ustawia się na ramieniu Niko.

· Pojawią się tzw. "komiczne bronie", ponieważ ludzie z Rockstar starają się nie być do końca realistyczni.

· Model zniszczeń wygląda bardzo przyjemnie i realistycznie.

· Powraca wyrzutnia rakiet i granaty.
Strzelanie jest podobne do tego z Gears of War, pojawia się również strzelanie z kamerą ustawioną na ramieniu Niko, podobne do tego z Resident Evil 4.

· Teraz możesz namierzyć dowolną część ciała swojej ofiary. Reakcja będzie naprawdę realistyczna, np. upadek po strzale w nogę.

· Wrogowie, których postrzelisz będą się rewanżować i zaczną cię atakować.

· Tryby namierzania: otwarte, blokowane na przeciwniku, headshoty i strzelanie na oślep.

· System walki jest poprawiony i zawiera opcję blokowania.

· Efekty wizualne i dźwiękowe towarzyszące wybuchom granatów oraz koktajli mołotowa są powalające.

· Bronie większego kalibru mogą przestrzelić mur.

· Gdy twój przeciwnik zostanie postrzelony i upuści broń - możliwe, że ta po spotkaniu z ziemią jeszcze raz wystrzeli.

· Gdy postrzelisz w głowę ludzika znajdującego się w samochodzie - możliwe, że ten narobi hałasu, uderzając łbem w klakson.

9. Misje i fabuła, czyli co, po co, jak i dlaczego
· Gra jest zupełnie inna - mroczniejsza, brudniejsza i bardziej szczegółowa niż poprzednio.

· Główny bohater pochodzi ze Wschodniej Europy i prawdopodobnie nigdy nie przybyłby do Liberty City, gdyby nie jego kuzyn. "Bellic przybył do Liberty City, ponieważ dostał od kuzyna kilka maili, o treści: 'Moje życie jest wspaniałe, amerykański sen się spełnia. Mam dwie kobiety. [...] i piętnaście sportowych samochodów.' I Bellic uwierzył w to". Ruman go jednak okłamał - nie był bogaty, ani sławny. Miał jednak kłopoty i okłamał swojego kuzyna, aby ukryć swoje prawdziwe życie.

· Rockstar daje graczom o wiele wiele więcej swobody i daje im możliwość decydowania o swoim losie. Fabuła jest zbudowana trochę inaczej niż w poprzednich częściach.

· Misje są bardziej realistyczne i dłuższe, a część z nich posiada kilka możliwych zakończeń.

· Gangi mają duże znaczenie dla fabuły, jednak ich członkowie nie są najważniejszymi postaciami w grze.

· Na początku gry, Niko ma kryjówkę w budynku upadającej firmy swojego kuzyna.

· Kuzyn Niko, Roman, jest właścicielem upadającej firmy pełniącej usługi taksówkarskie.

· Roman zadłużony jest na tysiące dolarów i ma kłopoty z gangami z całego Liberty City.

· Progres w grze możesz zapisać w każdej kryjówce. Spójrz na mapę, na której masz zaznaczone wszystkie kryjówki w mieście.

· GTA IV nie jest wcale tak poważną grą. Występuje wiele wątków komediowych, jak np. powrót do domu po upojnym chlańsku w barze.

· Misje można powtarzać wiele, wiele razy. Każde powtarzanie misji to nowe dialogi, co sprawia, że GTA IV pozostaje ciągle świeżą i oryginalnym produktem, nawet po kilku graniach.

· W jednej z misji będziemy mieli możliwość przejrzenia kartoteki policyjnej w komputerze pokładowym znajdującym się w radiowozie. Nie potwierdzono, czy opcja ta pojawi się również podczas normalnej rozgrywki.

· Brucie ma garaż niedaleko firmy taksówkarskiej Romana.

· Brucie to dowcipniś, który mówi bardzo szybko i często wychodzi poza temat rozmowy. Ten gość jest jak Osioł ze "Shreka".

· Interesującym i ciekawym elementem jest również trwający około pięciu sekund... nowy dżingiel "Mission Complete".

· Do niektórych zadań potrzebne ci będą odpowiednie narzędzia, które należy sobie kupić.

· Głównym aspektem gry są relacje międzyludzkie.

· Czasami, gdy podczas misji zadzwoni do Ciebie znajomy, będzie trzeba wybierać między usługą dla przyjaciela, a dokończeniem bieżącego zadania. Jeżeli zaniedbasz znajomych, możesz nabawić się kłopotów (no tak, relacje międzyludzkie :D).

· Biznes jest ograniczony, nie będziemy mogli zarządzać posesjami, gangami, ani wchodzić w stosunki handlowe.

· Większość misji jest trudniejsza i wymaga więcej myślenia.

10. Radio, telefon komórkowy
Aby dowiedzieć się więcej, zapraszamy do odwiedzenia działu Soundtrack.
· Niko korzysta z usług operatora Badger.

· Kiedy włączysz telefon komórkowy, wyświetlacz pojawia się w prawym dolnym rogu ekranu. Możesz skorzystać z książki adresowej, aby zadzwonić do pracodawców czy członków swojego gangu.

· Telefon komórkowy pełni rolę podręcznego menu w grze, znajdują się w nim informacje dotyczące przebiegu rozgrywki oraz statystyki.

· Inna funkcja wykorzystania telefonu to szybsze rozpoczynanie poszczególnych misji; od teraz nie trzeba jechać przez całe miasto, aby rozpocząć zadanie - wystarczy zadzwonić.

· Kiedy wybierzesz osobę ze swojej listy kontaktów w telefonie komórkowym, pojawi się lista czynności, np. 'spotkajmy się tutaj' etc.

· Do każdego kumpla można zadzwonić i umówić się na wypad. Również znajomi mogą dzwonić do Nikolasa. Tworzenie znajomości pomaga Niko utrzymać się w Liberty. The Sims?

· Niko może odbierać wiadomości tekstowe (SMS) za pomocą swojego telefonu komórkowego.

· Niko może za pomocą telefonu komórkowego korzystać z różnych usług, np. zamówić taksówkę.

· Niko używa telefonu komórkowego do koordynowania ataków, poprzez kontakt z innymi postaciami,

· Nie musisz odbierać każdego połączenia. To ty decydujesz z kim chcesz rozmawiać, a z kim nie bardzo.

· Telefon posiada organizer, dzięki czemu możesz stworzyć listę własnych spraw. Przypomni także o spotkaniach i rzeczach, które zrobiłeś w poprzednich misjach.

· Twój telefon posiada radio, którego możesz słuchać nawet po wyjściu z samochodu.

· Telefon posiada wbudowany aparat fotograficzny, dzięki czemu można robić zdjęcia.

· Gdy planujesz podprowadzić radiowóz, a żadnego nie ma w okolicy - po prostu wyjmij telefon, zadzwoń na policję i zgłoś przestępstwo. Panowie mundurowi przyjadą zobaczyć co się dzieje, a ty możesz ukraść ich samochód.

· Po raz pierwszy w grach pojawia się kalendarz. Nawet wtedy, gdy nie grasz, dni w grze będą leciały.

· Telefon nie służy tylko do wycinania dowcipów policjantom. Możesz również wezwać karetkę pogotowia lub straż pożarną.

· W grze możesz posłuchać jednej z 18 dostępnych stacji radiowej. Jedna z nich to audycje i muzyka nadawana po rosyjsku.

· W informacjach radiowych możesz usłyszeć jak złym jesteś przestępcą. Najczęściej mówią o zadaniach, które właśnie ukończyłeś.

11. Tryb multiplayer
Aby dowiedzieć się więcej, zapraszamy do odwiedzenia działu Multiplayer.
· Tryb multiplayer się pojawi.

· Granie w tryb co-operative podczas rozgrywki jednoosobowej nie będzie możliwie, jednak pojawi się taka opcja w multiplayerze.

· Będzie o wiele bardziej rozbudowany niż w poprzednich częściach GTA.

· Tryb multiplayer aktywuje się przez komórkę. R* jednak milczy na ten temat i tylko zapowiada tryb gry dla 16 osób. Więc na razie nie oczekuj, że GTAIV będzie jak World of Warcraft.
Materiał pochodzi ze strony https://www.gtathegame.net
Oryginał znajdziesz pod adresem https://www.gtathegame.net/?dz=102